woensdag 12 juni 2024

Oorlogsbegraafplaats

 

                                    -Amerikaanse begraafplaats Margraten.



dromend van een spierwitte vlag

luisterend naar de stilte vol ontzag

wiens namen allang zijn verdwenen

in de lange rijen van gekruiste stenen


voor hen kwam die vlag te laat

als je voor een tank loop staat

die alleen het brute geweld uitspuwt

ook als je die vijand nimmer schuwt


Margraten ziet de zon verschijnen

die de stenen graven overbelichten

maar ook haar kilheid laten verdwijnen

in een landschap van verloren berichten


al die moedige amerikanen op een rij

zij hebben mij voor een deel geschapen

want wat waren mijn lieve ouders blij

dat zij bevrijd in 45 mij in 48 zagen slapen


ik ben onze bevrijders dankbaar

dat wij ons land konden herbouwen

want wij waren nog best breekbaar

om al het oorlogsleed te aanschouwen


J.J.v.Verre.

Tijdens mijn bezoek aan Margraten in juni 1976, waar 8.000 Amerikaanse soldaten liggen begraven en worden 1722 vermisten op de Muren der vermisten herdacht.




Geen opmerkingen: